26 November, 2006

huvudvärk & en kopp kaffe

En dikt från 2002, ursprungligen publicerad på engelska i min första bok "I Know What She Would Say" från Bottle of Smoke Press i USA.





huvudvärk & en kopp kaffe


keith jarrett fingrar fram
några klassiska melodier
alldeles ensam
mer kontrollerad än vanligt
tvekar att ge sig iväg utan bas
och trummor
kanske väntar han på att de ska anlända

jag försöker få lite kraft att gå till kontoret
och jobba denna lördag men jag har huvudvärk och
blir sittande framför datorn

min fru och son är hos svärmor
över helgen
jag ringer dem sen
och säger att jag jobbat hela dagen

jag surfar på nätet och skickar några email och svarar på brev och
skriver på en lång dikt
om när jag träffade chet baker i london
1986

gör lite kaffe av det grekiska kaffet som vi tog hem
från hydra
det är nescafé men av
den grekiska sorten

det smakar fantastiskt
rör ner pulvret i varm mjölk och du är i
java-paradiset

det började snöa igen igår men
nu är klockan fem på eftermiddagen och
det är fortfarande ljust ute
kanske är vintern
på väg bort

funderar på att skriva en dikt om ingenting
eller kanske om vad jag har gjort idag

jag ska tänka på saken

vi får se






No comments: