01 December, 2006

avlyssningsutrustning



Spioner och avlyssningsutrustning

Jag läste i tidningen i morse
om utställningen “Spioner”
på Armémuseum,
med en massa intressanta och
märkliga prylar.

Bland annat visar de avlyssningsutrustning
man hittade på den svenska ambassaden
i Bukarest i mitten på 80-talet.

Min fru jobbade på den ambassaden och
jag minns hur jag garvade när jag hälsade på och
hon berättade att hon misstänkte att allt var avlyssnat,
till och med de privata lägenheterna.

Hon berättade hur de gick ut på gården för att prata
om det var nånting viktigt.

Jag skrattade och tyckte att hon överdrev;
det lät lite väl mycket som en
James Bond-film för mig.

Nu visar de upp bandspelarna
och de dolda mikrofonerna på muséet här.

Förhoppningsvis har de inte sparat
inspelningarna från
mina besök.





No comments: